| 		
		 
 EDZÉSVEZETÉSI SEGÉDLET 2
  2010.02.16. 14:22 
Mit mondhatunk .nem magyar nyelven. a Barantáról 
 
Külső szemlélők számára nagyon fontosak a megfogalmazások. A szakértők egy része 
.elmagyartalanított. nyelven fogalmaz a világ dolgairól. Nekik és a velük való társalgásnak  
egyfajta segítséget adhat az elkövetkező néhány sor. A külső .ál-tudományos.  
megnyilatkozások során szükség lehet ilyen irányú tapasztalásra és nyelvezetiségre is.  
Teljesen kivetkőznöm nem sikerült, de próbálkoztam.  
A Baranta fogalma 
 
A történelmi /hagyományos/ magyar harci testkultúra, a népi testkultúra, a  
hagyományos magyar gondolkodásmód, életszemlélet és nevelés, filozófiai struktúra valamint  
a magyar kultúra egyéb területeire épülő, fejlődő, a fellelt kutatási anyagokat folyamatosan  
magába építő, azokat sajátos, hagyományos alapelvek szerint értelmező, egyedi technikai és  
módszertani eljárásokat magába foglaló, a harc törvényszerűségeire és alapelveire épülő,  
valós harci képességeket kifejező, a magyarság jellemző jegyeit magán viselő önálló  
harcművészeti stílus. 
elsajátíttatásán keresztül valósul meg.  
A magyar kultúrába  
kívülről betekintő ember számára  
a Baranta ismereteivel, értékeivel  
és funkciójával sajátosan  
összetett műveltségi terület,  
egyenrangú, együttműködő más  
műveltségi és  
kultúraterületekkel. A  
testkultúrára vonatkozó  
képességek és készségek  
fejlesztése a hagyományokon  
alapuló, közösségi alapon  
értelmezett általános és speciális  
mozgáskultúra megismerésén és 
Értékei, szellemi-, lelki-, erkölcsi háttere, a magyar gondolkodásmód kialakításában  
és a szellemi-, testi nevelésben betöltött funkciója indokolja, hogy kiemelten foglalkozzunk  
vele. A pszichomotoros készségek és képességek tervszerű fejlesztése a mozgásműveltség s  
egyben az érték- és életmódszemlélet alakítását is jelenti. 
A tudásanyag kiválasztása és átadásának pedagógiailag javasolt módja a tanulói  
személyiség egészének fejlesztését célozza - a teljes pszicho-motoros egységet -, és nem csak  
a motorium képzésének, illetve az egyoldalú terhelés oldásának eszköze. A tananyagelrendez 
és más szerves műveltségen alapuló képzési területekkel, tantárgyakkal egymást  
erősítő, tudományközi /interdiszciplináris/ alapon működő kapcsolatokra, a közös közösségi  
szerkezeten tanítás lehetőségének biztosítására törekszik. Célja egy sajátos - egész életen át 
- 10 - 
 
 
tartó, a hagyományos magyar gondolatiság által elfogadott, a nemiségnek megfelelő -,  
életmódba beépülő testkulturális tevékenységi rend kialakítása és a kreativitásnak teret  
biztosító, pszichomotoros cselekvőképes tudás megalapozása. 
 
A Baranta felkészít . összegző és fejlesztő hatásaival - az élet- és  
munkanehézségek elviselésére, a kapcsolatteremtő képesség fejlesztésére,  
a szolidaritás, a tolerancia és a .másik emelésének. hagyományos magyar  
szellemi alapfelfogásunk megismertetésére is. 
Az ember bio-, pszichikai természetéről ismereteket,  
meggyőződéseket, értékítéleteket alakít ki. Képessé tesz a környezetben  
végbemenő változások egészségügyi jelentőségének értékelésére, egyben 
összhangot teremt az egyéni tevékenység és életmód között. Életmódbeli 
szokások alakításával a hagyományos népi egészségfejlesztési eljárások, módszerek  
megismertetésével szükségleteket fejleszt az egészség megőrzése és fenntartása érdekében. A  
Baranta, mint a történelmi magyar testkultúra /harci testkultúra/ a köznapi viselkedés  
társadalmilag szerves módon kialakult és hasznos mozgáskészletének elsajátítását, az alapvető  
viselkedési formák alkalmazását segíti elő. 
 Igényt kelt a természetes testarányok felépítésére, a biomechanikailag helyes testtartás  
kialakítása és fenntartása. Célja a játék-, sport- és harci testkultúrában, életvezetésben,  
egészségmegőrzésben való tájékozódás, önálló testedzésre, sportolásra, mozgásos 
önkifejezésre való készség alakítása. 
A Baranta aktívabb szerepvállalásra nevel, sajátos eszközein  
keresztül önmegvalósításra ad lehetőséget. Speciális kognitív,  
affektív-emocionális és motoros tudást biztosít. Mindezek  
következtében a Baranta hatásai jelentősen meghaladják a tananyag  
elsajátíttatásának és számonkérésének a szintjét. A közösségek és a  
résztvevők teljesítményének megítélésekor saját korábbi  
teljesítményükhöz mérhető fejlődésüket ajánlatos figyelembe venni. 
A hagyományos magyar harci tudásanyag oktatásának  
eredménye nemcsak a tananyag valamilyen szintű elsajátítását,  
hanem az egészséges életmód és a testkultúra fejlesztését is jelenti.  
Ennek keretében a mozgáskultúra kialakításán túl a szervezet fizikai, 
szellemi edzettségi szintjének emelése, alakítása is folyik. 
A Baranta műveltségi területen a fejlesztési feladatok végrehajtásának minősége  
erősen kötődik a magyar gondolatiságra és értékszemléletre épülő oktatás szervezési és  
nevelési kérdéseihez, a helyi hagyományokhoz. A fenntartható és hosszú távú pszichomotoros  
fejlesztés megvalósítása, az egyéni- és csoportos önvédelmi készség elsajátítása, a szerves  
műveltség ismeretelméleti és módszertani törvényszerűségeinek érvényesülése, alkalmazása  
nem korlátozódik csupán a hagyományos edzési keretidőben végrehajtott tevékenységekre.  
A Baranta céljaiban elsődleges 
•  
az egészségfejlesztő, egyben az egészség stabilitási tartományát növelő, a biológiai  
érést, a gyermekek egészséges testi fejlődését támogató,  
•  
az edzettséget, a testi és lelki alkalmazkodást, a fizikai és lelki kondíciót fejlesztő,  
•  
a mozgáskultúrával összefüggő ismereteket átadó, számonkérő,  
•  
szórakozást, örömkeltést, a versenyzési vágy kiélését biztosító funkció.  
- 11 - 
 
 
A műveltségterület képesség- és készségfejlesztő hatásainak megvalósulásához  
további tantervileg kezelendő célok megvalósítására van szükség. 
•  
Az edzéstartalom kiválasztásában és elhelyezésében az életkori fogékonyság, a  
tanulási hatékonyság törvényszerűségeinek megfelelés.  
•  
A biomechanikailag helyes testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló  
gyakorlatanyag alkalmazása minden évfolyamon, a hatékonyság érdekében pontos  
végrehajtással, a pontos végrehajtás megőrzése mellett a korosztálynak és a tanórán  
alkalmazott egyéb mozgásanyagnak megfelelően kiegészítve, változatossá téve.  
Légzőtorna.  
•  
A gerinc- és ízületvédelem szabályainak betartása a testnevelés tananyag egészében.  
•  
Az egész életen át tartó tanulás fizikai és szellemi megalapozása, a munkaerő  
képesség-összetevőinek megfelelő szintű kialakítása az oktatási-nevelési folyamatban,  
az általánosan meghatározott kulcskompetenciák és a műveltségi területen jellemző  
sajátos kompetenciák mozgásos formákon keresztül történő fejlesztése.  
•  
Az oktatási környezetben jelentkező egyenlőtlenségek mérséklése a  
harcművészetekben jelen lévő szocializációs folyamatok és tényezők alkalmazásával,  
felhasználásával.  
•  
Életmódba beépülő testkulturális tevékenységprofil, kreativitásnak teret biztosító,  
pszicho-motoros cselekvőképes tudás megalapozása.  
•  
Erkölcsi és akarati tulajdonságok alakítása a harcművészetek eszközrendszerével.  
•  
A z egyén felelősségének kialakítása saját testi fejlődése érdekében.  
•  
Verbális és nem verbális kommunikációs képzés biztosítása a testkultúra sajátos  
színterén.  
•  
Az egész életen át tartó tanítási-tanulási és nevelési folyamathoz motivációs bázis  
biztosítása a területhez kötődő oktatás és nevelés révén.  
•  
A megtanult testkulturális tevékenységek kontrollált és részben kontrollált, változó  
közegű versenyhelyzetekben való alkalmazása, a helyi, más területi vagy országos  
bajnoki rendszerekben való részvétel.  
A Baranta ma 
A Baranta hazánk leggyorsabban fejlődő harcművészeti irányzata. Jelenleg 50  
helyszínen kb. 2000 fő gyakorolja a régi magyar történelmi harci testkultúrából táplálkozó  
technikákat. 
Egyre több településen indítanak Baranta egyesületeket, amelyek a helyi ifjúság  
mellett az ott élő korosztályok mindegyikével foglalkoznak. A Baranta egyik fontos ismérve,  
hogy gyakorlása nem képzelhető el Baranta közössége nélkül. 
A majd 1500 év magyar történelméből is táplálkozó önálló tradicionális magyar  
harcművészeti irányzatnak a legfontosabb belső tartalma a közösségek magyar modell szerinti  
megalkotása. Csak ilyen környezet alkalmas arra, hogy a hagyományok megélése,  
továbbfejlesztése, a magyar kultúra egyéb elemeinek megtanulása, az oktatás hagyományos  
módszereinek alkalmazása mellett szervesen működő tartalmakat birtokló személyiségek  
alakulhassanak ki. Míg a legtöbb harcművészeti irányzat legfontosabb tartalmai egyénileg is  
gyakorolhatók, barantázni /barantálni/ csak közösségben lehet. A Baranta esetében valóságos  
kulturális társulásként működnek a magyar hagyománykészlet egyes elemei. 
- 12 - 
 
 
Az alkalmazott felkészítési rendszer, az állandó megmérettetés elve az ún. egymásért  
küzdés filozófiájának érvényre juttatását célozza meg. Nem a másik legyőzése a legfőbb cél.  
Az ellenfelek a lehető legnagyobb tudásukkal küzdve az ellenfelet és önmagukat minden  
küzdelem után egy magasabb tudásszintre emelik. A legfontosabb, hogy az aktuális  
képességeink legjavát adjuk, s a velünk együtt küzdő embert emeljük. 
 
Az önálló magyar harcművészeti irányzat a magyar harci  
testkultúra megmaradt és megőrzött elemeinek rendszerbe  
foglalását és továbbfejlesztését tűzte ki célul. Az anyag gyűjtése,  
rendszerezése, a kiképzésbe való beillesztése jelenleg is folyik.  
Jelenleg közel ezer tradicionális technikai megoldás alkotja a  
Baranta alapvázát. 
A különböző fogások, eljárások mintegy 60 %-a más  
harcművészetekben nem fordul elő, vagy feledésbe merült. A  
Barantát ezen elemek léte, sokrétűsége, a történeti magyar  
gondolkodásmódból származtatott életfilozófiája teszi igazán  
izgalmas, egyedülálló szellemi és fizikai alkotássá. A Baranta  
nem egy, vagy több .mester. alkotása, hanem a magyar nép,  
mint kultúrkör összegzett tudásanyagának /életmód, 
közösségépítés, taktikai modell, technikai alapbázis, személyiségfejlesztési elv, filozófia/  
tükröződése egy sajátos harci testkultúrában. Az ország különböző területén működő csapatok  
egyik fontos feladata a helytörténet és a néprajz pontos megismerése, ezen belül pedig a  
magyar testkultúra még rejtett elemeinek összegyűjtése. Az elsajátított ismeretekkel a  
barantázók újból megismertetik a tágabb környezetüket. A harc, a tánc, a zene, a népszokások  
/regölés, balázsolás, kiszehordás stb./, a népi játékok, az alapvető népi gyógyászat, a magyar  
nép mindenkori természetismerete újra mozgásba kerül ezeken a vidékeken. 
A Baranta fontos jellemvonása, hogy a stílus teljes harci tudás összegzésére törekszik.  
A küzdelmi oktatásnak részét képezi a lovak és a kutyák felkészítésének alapelvei. A lovával  
együttműködő lovas harcos, az állatai az emberi és állati dúvadaktól védő pásztor és  
segítőtársának harci együttműködése éppúgy harci örökségünk, mint az övbirkózás vagy a  
böllön. 
Azon stílusok közé tartozik, ahol nemcsak az egyéni felkészítéssel, de csoportos,  
vezetett harccal, harci vezetői technikák oktatásával, csoportos taktikával, stratégiával,  
harcalakzatokkal, családi-és közösségi vezetői feladatokra történő felkészítéssel is  
foglalkoznak. 
 
Egy barantázó magyarul él, gondolkodik,  
harcol, táncol, énekel. A legfontosabb feladata, hogy a  
lehető legalaposabban megismerje és magáévá tegye  
azt a kultúrát, amely az általa megtanult harci értékeket  
kifejlesztette. Egy barantázó nem valami ellen, hanem  
valamiért harcol. A magyar észjárás megismerése  
biztosítja az értékek mentén történő haladást és a  
megfelelő önvizsgálatot. A Baranta csak a magyar  
kultúra együttes hatásainak érvényre juttatásával  
együtt működik teljes egészként. A Baranta egy  
kulturális együttélés része. A testkultúrális elemeken  
kívül álló részek nélkül nem alkot egy egységes 
- 13 - 
 
 
tartalmat, nem képes hatékonyan működni. Működése hasonló a /teremtett világ rendjéből  
fakadóan/ gyógynövényekhez, amelyek sajátságos növénytársulásaikból kiragadva, művi  
módon .termesztve. elvesztik gyógyító hatásuk jelentős részét vagy egészét. 
A Baranta hozzásegíti a tájban élő embert ahhoz, hogy közvetlen környezetével, annak  
teremtett értékeivel kölcsönösen kielégítő kapcsolatot létesítsen, felismerje és teremtő módon  
hasznosítsa annak minden lehetőségét, s ezáltal .otthonában. otthonra lelhessen, s ne kelljen  
kényszerűségből elhagynia azt. A hagyományos magyar harcművészet elsajátításához térre  
van szükség. A Baranta gyakorlása által az emberek számára újrafogalmazódik az a  
természetes térigény, amelyben emberi, cselekvő és teremtő életet lehet élni, ahol az életet 
.érezni. és tapasztalni lehet.  
A Baranta harcművészet. Harcművészetekkel csak az foglalkozik eredményesen, aki  
életmódszerűen éli meg annak minden tartalmát. A Baranta segít cselekvő módon  
életmódszerűen magyarul élni. Egyik legfontosabb feladata a hagyományos magyar értékek  
közvetítése az országon kívül és belül egyaránt. 
Középtávú tervei között szerepel, hogy az elkövetkező 10 évben legalább 3-400  
magyar településen elérhető legyen és kialakításra kerüljenek azok a regionális oktatási  
centrumok, ahol az edzők, felkészítők képzése, az egyes csapatok edzőtáborai szervezett  
keretek között folyhatnak, illetve, hogy az arra alkalmas személyek számára biztosítsák a napi  
6-8 óra elméleti és gyakorlati felkészülés lehetőségét. A gyakorlások elkezdéséhez nincs  
szükség különösebb anyagi ráfordításra /elegendő három különböző hosszúságú bot/, így  
minden magyar gyermek és fiatal számára elérhető. A jelenleg mutatkozó igény szerint  
mintegy 120-150 szakemberre volna szükség a Baranta eredményeinek minél dinamikusabb  
továbbadására. 
Későbbiekben a Baranta terjedése kapcsán a magyar nyelv és életszemlélet  
terjesztésével a világ .magyarabbá. tétele a cél. A szerves magyar kultúra megalkotott  
értékek magas szintre emelésével, megmutatásával jelentős részt kíván vállalni a magyar  
nemzet megerősítésében, elismertségében, szellemi eredményeinek nemzetközi  
felhasználásában. 
. A magyar kultúra él, s amikor a magyar kultúra védi életét, ezzel előharcosa az  
emberiség új kultúrkorának.. Móricz Zsigmond  
Magyarország mellett a Székelyföldön, Kalotaszegen és a Felvidéken találkozhatunk  
Baranta csapatokkal. A magyar stílus képviselői jó kapcsolatokat ápolnak a bokh barildah  
/bökö-Mongólia/ képviselőivel, a magyarországi ZBK kempo és Shaolin egyesületekkel,  
amely egymás versenyein és rendezvényein való közös részvételben jelenik meg. 
Szűkebb értelemben a Baranta a IX. század és a XX. század között élt magyarság harci  
kiképzési formáira épülő fegyveres- és pusztakezes harcművészeti irányzat. Jelentős szerep  
jut a Kárpát-medencei mozgásanyag mellett a feltételezett vándorlási területeken alkalmazott  
harci eljárások, a hasonló életmódközösségeket felépített népek (szkítáknak, hunoknak,  
avaroknak nevezett elődeink, türkök, jászok, kunok, ujgurok, onogurok, kazakok) harci és  
kiképzési kultúrájának is. 
- 14 - 
 
 
A Baranta történeti tartalma 
 
A hagyományos magyar harcművészet tartalmai évszázadokon keresztül sikerrel  
biztosították a magyarság és a velük életközösségben élő népek önvédelmét. A nép, szakrális  
vezető, magyar gondolkodás egységének szétválasztása komoly változásokat okozott ezen  
képesség minőségében. 
A Baranta (Böllön) mozgásanyagának visszafejlesztésében nagy szerepet játszottak az  
idegen (elsősorban Habsburg) uralkodók (birkózást, ökölharcot, vívást, íjászatot, lovaglást)  
tiltó vagy korlátozó törvényei, a hagyományos közösségi működéseket, hagyományos  
értékviszonyokat, nevelési modelleket megszüntető magatartása. A mozgáskultúra egy része  
így csupán harci táncokban, felkészítő jellegű küzdelmi gyermekjátékokban, a pásztor  
életmódban, katonai szabályzatokban, vívókönyvekben és művészeti ábrázolásokon maradt  
meg. 
 
A Baranta a magyar  
történelem kezdeti időszakaiban élő  
azon szabad jogállású tagjaitól  
származik (fejérek- az akkori  
magyar társadalom több mint 90%a),  
akiknek kiváltsága és egyben  
kötelezettsége volt a hadakozás. A  
hadi hivatást a mindennapi élet  
szerves részeként megélő, mesteri  
módon elsajátító, sajátos kiképzési  
rendszert és taktikai elveket  
alkalmazó .harcos-ember. az  
előzménye a magyar történelemben  
évszázadokig fennmaradó harcoló  
/nemesi/ rendeknek, csoportoknak. 
A hadi csoportosulások felkészítői és vezetői rendeletekben szabályozták az egyének  
és a csoportok hadi felkészítésének rendjét. A kölpények, kaplonyok, talmácsok, tíznagyok,  
száznagyok,a civilis-ek, várjobbágyok (iobagio castri), a keltjobbágyfiúk (iobagiones exemti),  
a hivatásos viadorok (pugilok), a gyepüvédők, őrök (speculator), a nemesek (nobilis),a  
Magyarországra telepedett hadi kötelezettségük folytán kiváltságokat birtokló népek,  
besenyők, böszörmények (muszlimok), kunok, jászok, a hagyományosan fegyverforgatással  
foglalkozó magyar nyelvű népcsoportok (székelyek, őrségiek, hajdúk) a speciális feladatokra  
létrehozott vegyes összetételű harci csoportok (nyőgérek, lövők, királyi vadászok, oroszok)  
/testőrzők-ajtonállók/, végvári vitézlő rend, huszárok) azt mutatják, hogy a magyar  
történelemben a valamikori szerves működés teljességéből való fokozatos kiesés után is  
jelentős nagyságú közegekben működött ezen képességek tudás-átadása. Így legalább  
másfélezer évet ölel fel a mindenkori magyar ember harci professzionalizmusának jelenléte,  
befolyása a politikai életre és a kultúrára. Ez a hadi professzionalitás a nyugati kultúrától  
eltérően nem partikuláris, hanem egyetemes jellegű, a mindennapi egyéni és közösségi élettel  
és a .nemzet-nép. életével szoros párhuzamban működő tartalom. Ez azt is jelenti, hogy a  
hadi cselekmények során nem a nyugati hagyománykészlet által megszokott katonai  
szempontok, hanem a nemzetfejlődés és megmaradás egyetemes elve határozta meg a  
döntések keretét. 
- 15 - 
 
 
Hadi kultúra a magyarság társadalomszervező formáira is rányomta a bélyegét. A had  
szó nem csak .sereget. alkotó katonákat jelenti a magyar nyelvben, hanem az együtt élő és  
dolgozó önvédelmi és gazdasági egységet is. A valamikori magyar ember számára  
nyilvánvaló volt, hogy minden tagja a harcos .magyar. útján jár. A földművelővé, ártéri  
gazdálkodóvá váló, a pásztorkodásban megmaradó, vadászó életmóddal foglalkozó nép  
minden tagja évszázadokon át tisztában volt ezen értékek jelentőségével, személyiségformáló,  
közösségépítő tartalmaival és az egészségre, értelmi képességekre gyakorolt általános  
hatásával. 
 Mindez azt jelenti, hogy a japán,  
a lengyel, a török és az orosz állami  
berendezkedéshez hasonlóan a  
magyaroknak is jelentős nagyságú  
csoportjai vállalták évszázadokon  
keresztül az életmódszerűen a harci  
szolgálatot, a kiképzést, a harci  
tudásanyag szellemi és fizikai  
fejlesztését, továbbadását. Magyar  
sajátosság, hogy hazánkban ezen  
személyiségfejlesztő programban szinte  
a lakosság teljes egésze részt vett / a  
leányok és a nők is- csupán más tartalmi  
jellegekkel/ és a mindennapi életnek a harc, az arra való felkészülés legalább annyira a részét  
képezték, mint a gazdasági tevékenységek. A magyar társadalmi szerkezetben a gazdasági, a  
hadi és a szakrális vonatkozású szervezetek teljes tevékenységi egységet képeztek.  
Ugyanannak a társadalmi egységnek mindhárom vonatkozásban, ugyanazon elvek és  
törvényszerűségek mentén voltak megszabva mindennapi feladatai. 
 
- 16 - 
 
A Baranta elsősorban ezen  
struktúrában élő elődeinek tudásanyagára  
és az évszázadok alatt kialakult  
életfilozófiájára épül. Ők a Baranta  
jogelődei. A szervezetten működő magyar  
harci kultúra a XVII. századot megelőzően  
élte virágkorát. A Barantában négy  
kiemelkedő időszakot különböztetünk  
meg: 1. A vándorló állam és azt megelőző  
időszak, 2. Az Árpádok időszaka, 3. A  
végváriak időszaka, 4 A folytonos népi  
kultúra időszaka. 
A XVI. század elejétől megindul a  
magyar kultúra kettéválása. Ettől az  
időszaktól fogva a népi kultúra őrzi csak  
tovább a magyar sajátosságokat. A nemesi  
kultúra (a harci kultúrát, mozgásos kultúrát  
is beleértve) mindjobban nyugati jelleget  
ölt. Az ezt követő időszakokban már egyre  
inkább a társadalom perifériájára sodródik  
a harci jellegű tudásanyag. 
 
A magyar harcművészet újjáélesztésére több kísérlet is történt. 
A két világháború alatt magyar katonatisztek állították össze az első komoly anyagot,  
amellyel a legénység harci képzettségét és nemzeti hagyományokhoz való ragaszkodását  
akarták előmozdítani. A kutatások eredményeinek néhány eleme a korabeli harci  
szabályzatokban is megjelent. 
Az 1960-as években szintén több próbálkozás történt az egységes mozgásanyag és  
harci szemlélet kialakítására, de a távol-keleti irányzatok előretörésével és népszerűségével ez  
a törekvés nem tudta felvenni a harcot. A 80-as években egyes műhelyekben komoly  
kutatómunka alakult ki a szerves magyar kultúra kutatását illetően. Ennek hatására kezdte el  
1991-ben az első anyagokat összegyűjteni Vukics Ferenc, akit gyermekkori élményei  
motiváltak /kisgyermekként Somogyi József /Pat-Fazekasdencs/ csordástól botforgató,  
botvívó gyakorlatokat és néhány pásztor pusztakezes eljárást sajátított el/. 1993-1997 között  
az akkori Kossuth Lajos Katonai Főiskolán lefektették a harcművészeti stílus gyalogos  
alkalmazásainak alapjait. Kelemen Zsolt hasonló módon kezdte meg a lovas harci  
alkalmazások, a lovasharc elméleti és gyakorlati kérdéseinek kutatását. A két kutatási oldal  
Szentendrén találkozott és kezdte meg közös működését. 
1997-ben létrejött a Baranta Szövetség (jelképe a rakamazi Turulmadár), 1998-ban 
rendezték az első nyílt magyar bajnokságot, amelyen akkor jóval több induló képviselt más  
harcművészeti irányzatot, mint a Barantát. A  
sportág fejlődésében fontos szerepet játszottak  
azok a mongol, kazak tanulmányutak, amelyet a  
sportág kutatói és segítői tettek meg az elmúlt  
évtizedben, valamint azok a mongol és török  
oktatók, aki a Közép-ázsiai fogáskészletekkel  
bővítették a Baranta tárházát. A régi pusztai  
tízes rendszerek mintájára 1999-ben alkották  
meg az első Fokozat- és vizsgaszabályzatot. 
A barantázók ősi magyar állatneveket  
(az állat ereje szerint) kapnak a teljesített  
vizsgák alkalmával (Borsuk/borz, Burk/farkas, 
Bars/párduc, Kaplony/tigris). A Baranta az összetett képességű harcos lehetőségeit vizsgálja,  
ezért ugyanakkora hangsúlyt fektet a távra ható-, a vívó fegyverekre, mint a közelharcra és a  
pusztakezes megoldások alkalmazására. Egy oktatói vizsga (Bars-oktur, 5. fokozat)  
megszerzéséhez 34 különféle vizsgaelemből kell teljesíteni a megszabott minimum szinteket a  
vizsgázónak. 
 
- 17 - 
 
 
A Baranta szó jelentése 
A Baranta szó elsősorban az  
ország olyan nyugati és déli  
peremvidékein maradt fenn, ahol a  
lakosság összetétele a kezdetektől  
fogva magyar volt (Somogy,  
Ormánság, Göcsej, Őrség). A  
szépirodalomban a legtöbb alkalommal  
Kodolányi János műveiben  
találkozhatunk vele. 
A szó jelentése: fegyveres  
vetélkedés, szövetséget kötött férfiak  
közössége, megmérettetés, harcra,  
hadjáratra való felkészülés,  
törvényesen alkalmazható erőszak, ill.  
az erőszak alkalmazása. 
A kunoknál zsákmányszerző utat jelent. A Baranta egyes népeknél véráldozat nélküli  
jogos zsákmányszerzést is takarhat (törvénysértés, személy megsértése). A környező szláv  
nyelvű országokban pejoratív értelemben állatok elhajtását, zsákmányolást jelenthet. A  
kirgizeknél gyorsan közlekedő lovas csapatot, a kazakoknál az erőszak jogos alkalmazását,  
egyes kaukázusi népeknél a fegyveres gyakorlatok helyszínét, a legkorábbi írott források  
szerint pedig a Nap harcosait, illetve a Nappal, Mennyei Fénnyel szövetséget kötött férfiak  
közösségét jelenti. 
A Somogyvár környékén fennmaradt monda  
szerint a barantázók a régi törzsszövetség valamikori  
bírájának, a régi törvények oltalmazójának /Horka/  
voltak a felesküdött, különlegesen kiképzett segítői.  
Olyan harcosokat takart, akik a fegyverforgatásban  
való kiválóságuk mellett a legmagasabb erkölcsi,  
morális követelményeknek is megfeleltek. Ahol a  
hagyományokat és a törvényeket sérelem érte, ott  
kötelesek voltak fellépni az évszázados értékek  
védelmében. A Baranta had tagjai, nem egyetlen  
törzs harcosaiból kerültek ki. A törzsszövetség 
minden társadalmi csoportja képviseltette magát. A Baranta had így közös fellépése esetén  
biztosította, hogy a nemzeten belüli konfliktusok a lehető legtöbb esetben .vér nélkül.  
kerüljenek rendezésre. Nagy részt vállaltak a következő generáció nevelésében, harci  
felkészítésében. 
A Baranta, bahranta, barymta, barmta, barana szokásjog szerteágazó ázsiai jelenléte  
azt mutatja, hogy az idők folyamán kialakult kisebb értelmezési különbségek ellenére egy  
olyan hagyománnyal van dolgunk, amely a szóban forgó népek történetének nagyon korai  
időszakából származik és nagyon ősi tartalommal bír. 
A hagyományos /tradicionális/ magyar harcművészetet Barantának hívjuk, amíg  
csupán versengésről, felkészülésről, békeidőszakon belüli gyakorlatozásról szól. 
 
- 18 - 
 
 
Az ellenség megsemmisítésére való törekvés esetén Böllönnek nevezzük. A felkészítés  
során a Böllön jellegű elemeket elsősorban hivatásos katonák, rendőrök és oktató szintet elért  
barantázók sajátíthatják el. 
A Baranta hagyományos magyar harcművészeti stílus az alábbi versenyszak 
ágakra és hagyományőrző formákra oszlik 
I. Thug-Baranta .Gyalogos Harc (gyalogos szakág)  
II. Ráró-Baranta .Lovas Harc (lovas szakág)  
III.  
Oslu Baranta ( a lovas vagy a gyalogos szakág versenyeztetési rendszerének egyegy  
versenyszámának önállóan való megrendezése)  
-Oslu egyéni  
-Oslu Tömén / Szállás (csapat)  
IV.  
Baranta harci játékok (a barantához kapcsolható .a harci képességeket fejlesztő- 
olyan csoportos és egyéni játékok, amelyek a magyar kultúrkincsben fellelhetőek)  
Mivel a Baranta az összetett képességű és  
képzettségű harcos fensőbbségét vallja a fegyver-és  
eljárás-specialistákkal szemben ezért a Ráró és Thug  
szakágak bajnokai lehetnek magyar bajnokok, az  
Oslu versenyeken nem. Az Oslu versenyeken  
általában csak olyan versenyzők indulhatnak, akik az  
összetett versenyeken is indulnak. 
Csak olyan személyek jelenthetnek kivételt,  
akik egy adott sportágban képviselt kiemelkedő  
tudásukkal hozzájárulnak az adott versenyszám  
gyorsabb fejlődéséhez (pl. övbirkózó versengés  
esetén meghívott birkózó, cselgáncs, szambó  
világbajnokok). 
Az Oslu Tömén versenyeken 3-6-10 fős  
csapatok küzdenek meg egymással (pl. egy  
övbirkózó versenyen 6- 6 fő. Az első párosok  
küzdelme után a győztes bent maradhat vagy cserére  
kerülhet, illetve a verseny közben lecserélhető. A 
legfontosabb szabály, hogy a csapat minden tagja csak egy alkalommal kerülhet be a  
küzdelembe. Ez azt is jelentheti, hogy az egyik csapatban lévő jól felkészült versenyző a  
másik csapat mind a hat tagját legyőzheti egyhuzamban.) 
Ezek a versenyek az együttműködés és a szervezési képességek fejlesztését segítik elő.  
Az Oslu versenyek elsősorban az egyes versenyszámok minél jobb elsajátítását, a harci  
tapasztalatok gyűjtését segítik elő a felkészülési időszakokban. 
A Baranta harci játékok közül a Köbbörő (Buszkasi) pályajátékban rendezhetnek  
magyar bajnokságot 3-6 fős csapatokkal. A többi harci játék elsősorban a fiatalabb  
korosztályok játékos felkészülését szolgálja. 
 
- 19 - 
  
 |